سازمان ملي بهرهوري ايران در نظر دارد در راستاي اجرايي نمودن مفاد برنامه جامع بهرهوري كشور و مطابق با بند «ب» بخش 11 اين برنامه به منظور ارتقاي فرهنگ بهرهوري در جامعه و ايجاد حساسيت در ميان اقشار مختلف كودكان، نوجوانان و بزرگسالان اقدام به طراحي شخصيت بهرهوري و ساخت كليپهاي آموزشي و فرهنگي در اين زمينه كند. لذا از همه علاقمندان، متخصصان و فعالان حوزه فرهنگ و تبليغات دعوت ميشود تا در فراخوان اين سازمان براي طراحي شخصيت (كاراكتر) بهرهوري شركت نمايند.
از آنجائيكه مفهوم بهرهوري، مفهومي عام و گسترده بوده و عموماً تعريف و برداشت يكساني از اين مفهوم در ميان مخاطبان عام وجود ندارد، توجه به نكات زير ضروري است:
اساساً بهرهوري از تركيب دو مفهوم كارآيي و اثربخشي يا به عبارت سادهتر «درست انجام دادنِ كارِ درست» تشكيل ميشود. به عبارت ديگر فرد بهرهور، شخصيتي است كه با علم به اين مفهوم، رفتار و شيوه زندگي خود را در مسير دستيابي به اهداف زير هدايت كرده و اين خصوصيات در شخصيت وي متجلي باشد. بنابراين فرد بهرهور:
قانونمدار است، مسئوليتپذير است، درست تصميم ميگيرد، وقتشناس است، اسراف نميكند، جمعگراست، به محيط زيست و منابع طبيعي اهميت ميدهد، بخشي از درآمد خود را پسانداز ميكند، به موقع و به اندازه خريد ميكند، به حقوق ديگران احترام ميگذارد، فضيلت را در كار كردن و امرار معاش شرافتمندانه تعريف ميكند، ظاهري آراسته و مرتب دارد، به سلامتي خود اهميت ميدهد، مطالعه ميكند، ورزش ميكند، از مواد غذايي استفاده ميكند كه به سلامت جسم و روح او كمك كند و غيره.
با نگاهي به شرايط موجود در جامعه مشخص است با وجود برخورداري از فرهنگ غني اسلامي و ايراني، بسياري از جنبههاي مذكور در خصوصيات فردي و اجتماعي افراد جامعه مغفول مانده كه اين امر ميتواند به نوبه خود از طريق سبك زندگي نامطلوب و انتخابهاي نادرست در زندگي روزمره موجب آسيبرساني به پايههاي نظام اقتصادي خانوار و جامعه و عدم استفاده صحيح از منابع موجود شود. در نهايت اين رويكرد موجب كاهش بهرهوري فردي و اقتصادي و هدررفت منابع انساني شده كه بزرگترين دارايي ملتها به شمار ميرود.
بنابراين، شخصيت طراحي شده ميتواند با ايجاد فضاي قابل درك براي مخاطبان خود، آنان را در موقعيتهايي قرار دهد كه به طور روزمره براي بسياري از افراد رخ داده و با نشان دادن جنبههاي مثبت و منفي اقدامات افراد آنان را در چالش انتخاب كارِ درست قرار دهد. طراحان در انتخاب نوع شخصيت (انسان، حيوان يا فانتزي) آزاد هستند. با اين تأكيد بايد جنبههاي اشاره شده در شخصيت طراحي شده برجسته شود.
شرايط ارسال و داوري آثار:
1. هر شركتكننده ميبايست اثر مورد نظر را به صورت چاپي و به همراه يك كپي در قالب لوح فشرده ارسال كند. ارسال مشخصات كامل (اعم از افراد حقيقي و حقوقي) و شماره تماس براي شركتكنندگان در اين فراخوان ضروري است و نقص در هر يك از موارد مذكور به منزله حذف اثر از فراخوان است.
2. شركتكننده با ارسال شخصيت بهرهوري به فراخوان، تأييد ميكند كه آثار ارسالي اثر اصلي هستند و توسط خود شخص حقوقي يا حقيقي خلق شدهاند و مشمول نقض قوانين حمايت معنوي يا نقض حقوق ديگران نميشود. بدينترتيب شركتكننده خود صاحب منحصر به فرد حقوق و امتيازات مربوط به اثر است. در واقع مالكيت شخصيت طراحيشده بايد متعلق به طراح باشد.
3. سازمان ملي بهرهوري ايران اين حق را بر خود محفوظ ميدارد تا در صورت آشكار شدن هر گونه نقض در قوانين شركت در مسابقه جوايز را از برندگان مسترد كند.
4. سازمان ملي بهرهوري ايران اين حق را براي خود محفوظ ميدارد تا در صورت بروز پيشامدهاي غيرمنتظره و يا شرايط نامناسب فراخوان را ملغي اعلام كرده و به اطلاع شركتكنندگان خواهد رساند.
5. هر فرد حقيقي يا حقوقي ميتواند يك اثر را براي شركت در اين فراخوان ارسال كند. همچنين شركتكنندگان ميتوانند توضيحات لازم را به صورت مكتوب به همراه اثر خود ارسال كنند. كاراكتر به صورت تمام رنگي در زمينه ساده و در دو فرمت jpgو psd ارسال شود. همچنين پيشينهي هنري طراح و اطلاعات تماس ميتواند در قالب يك فايل word يا pdf ضميمه گردد.
6. طرحهايي در اولويت خواهند بود كه بهصورت سه بعدي طراحي شده و قابليت بهرهبرداري در اشكال و قالبهاي گوناگون مانند عروسك و انيميشن و نيز براي استفاده در كتاب، مجله و هر رسانهي ديگري را داشته باشند. پيشنهاد نام بهعنوان ثبت يك برند يكي ديگر از اهدافي است كه فراخوان دنبال ميكند.
7. كميته داوري اين فراخوان، متشكل از اساتيد برجسته هنري و متخصصان حوزهي بهرهوري هستند كه اسامي آنها متعاقباً اعلام خواهد شد. آثار ارسالي با نظر هيات داوران، در نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
9. به منظور حفظ مالكيت معنوي طراحان، در صورت درخواست، گواهي كتبي دريافت و ثبت هر شخصيت، صادر خواهد شد. سازمان ملي بهرهوري ايران در پذيرش يا رد آثار دريافتي، مختار است و پس از ارزيابي آثار دريافتي، به 3 اثر برتر از ميان آثار ارسالي به ترتيب 50، 30 و 20 ميليون ريال اعطا ميكند و در زمان مقتضي با توافق دو طرف نسبت به خريد شخصيتهاي برگزيده اقدام خواهد كرد.
10. افراد حقيقي و حقوقي براي شركت در اين فراخوان ميتوانند شخصيتهاي طراحي شده خود را به روابط عمومي سازمان ملي بهرهوري ايران به نشاني: تهران، خيابان نجاتالهي، خيابان سپند، شماره 16، طبقه چهارم غربي، پست يا به صورت حضوري تحويل دهند. زمان مهلت ارسال آثار تا پايان مهرماه 1396 خواهد بود.
براي كسب اطلاعات بيشتر ميتوانيد با شماره تلفن 02142391401 تماس حاصل فرماييد.
فايل مرتبط: فراخوان طراحي شخصيت (كاراكتر) بهرهوري سازمان ملي بهرهوري ايران
2371 : تعداد بازديد